Veiledning til elever og foresatte
Personal ved Læringsmiljøsenter har lang erfaring fra arbeid med veiledning og støtte til elever og foresatte når vanskelige saker oppstår.
Dette kan være aktuelt ved skolefravær, særlig utfordrende atferd, angst, ADHD, autismespekterforstyrrelser (ASF), tvangslidelser med mer.
METODE: Vi benytter elementer fra ulike fag og metoder. Herunder nevnes målrettet miljøterapi, Aggression Replacement Training (ART) og Social Perception Training (SPT), Parent Management Training Oregon (PMTO), nettverksterapi, pedagogikk og spesialpedagogikk, Motiverende Intervju (MI), sosialpsykologi, utviklingspsykologi, kognitiv psykologi med mer. Elementer fra ovennevnte kan benyttes i det vi omtaler som “kognitiv samtaler”. I disse samtalene har vi en bred tilnærming med særlig fokus på “smarte valg”.
ELEVEN: Generelle mål for eleven er økt deltagelse i egen endringsprosess. Er mer sosial kompetent og er flinkere til å forstå hvordan egen væremåte kan påvirke andre. Eleven skal mestre impulser bedre, forstå at å ta imot og utføre beskjeder er til egen fordel og forstå at utførte/ikke utførte beskjeder får konsekvenser. Eleven skal ha et stabilt og godt oppmøte på skolen samt bygge gode sosiale nettverk på fritid.
FORESATTE: Generelle mål for foresatte er god deltagelse i planleggingen rundt deres sønn/datters endringsprosess. Foresatte øker egen håndteringskompetanse og er aktive i elevens endringsprosess. De øver verktøy i forhold til elevens mål og foresatte/skole kommunikasjon. Foresatte og skole sikrer sammen et stabilt og godt oppmøte på skolen. Foresatte støtter eleven i å bygge gode nettverk på fritid.
SKOLEN: Ansatte ved videregående skole bør ta del av ovennevnte veiledning og planlegging.
Læringsmiljøsenter har svært god erfaring med denne type prosesser. Mange års erfaring har vist at dette er en effektiv tilnærming i arbeid med endringsprosesser for elever og foresatte.
Se “Om oss” for mer informasjon.