Tilbud til nærskolen
Læringsmiljøsenter gir veiledning og opplæring til skoler og pedagogisk personal (og foresatte) når spesielt vanskelige saker oppstår.
Eksempler kan være når ekstrem atferd utfordrer skolens personal og erfaring, ved særlig bekymringsfullt skolefravær, i mobbesaker og ved sterk polarisering hjem/skole med mer. Stikkord: ADHD, Tourettes syndrom, autismespekterforstyrrelser (ASF), angst og tvangslidelser (OCD), psykisk utviklingshemming, psykiske lidelser.
Eksempler på delmål er at kontaktlærer/personal (og foresatte) er deltagende i planleggingen rundt elevens/klassens endringsprosess. Kontaktlærer/personal øver på økt håndteringskompetanse. De øver verktøy i klasseledelse, klassemøteledelse, konflikthåndtering og foresatte/skole kommunikasjon. De får veiledning i forhold til hovedmål og delmål for elev/klasse og foresatte. Samarbeid på trinnivå anbefales. Fokus på at skole og foresatte sammen sikrer et stabilt og godt oppmøte på skolen. Foresatte/skole er bevisst på elevens nettverk på andre arenaer.
Detaljerte mål lages i samarbeid mellom skolen, aktuelle foresatte og Læringsmiljøsenter. Elev(er), klasse eller trinn informeres om mål og gjennomføring av tiltak for å nå disse.
Læringsmiljøsenter AS har tre ulike utadrettede team:
Et team som veileder og støtter elev, foresatte og skole i særlig vanskelige saker, eksempelvis ved ekstrem atferd.
Et “rådgivende og støttende team mot mobbing” som støtter nærskolen i vanskelige saker.
Et “fraværsteam” som støtter elev, foresatte og skole mot oppmøte ved nærskole eller alternativ opplæringsarena.
Se “Om oss” for faglig tilnærming.