Fag og metode

Alle ansatte ved Læringsmiljøsenter AS er varme og trygge voksne med flere tiårs erfaring fra arbeid med barn og unge. Barnas sterke sider er alltid i fokus samtidig som vi sammen med dem strekker oss mot økt fungering personlig, sosialt og i skolesammenheng.

Personal fra Læringsmiljøsenter fra AS holder høyt faglig standard.

Vi benytter elementer fra ulike fag og metoder. Herunder nevnes målrettet miljøterapi, Aggression Replacement Training (ART) og Social Perception Training (SPT), Parent Management Training Oregon (PMTO), nettverksterapi, pedagogikk og spesialpedagogikk, Motiverende Intervju (MI), sosialpsykologi, utviklingspsykologi, kognitiv psykologi med mer.

Elementer fra ovennevnte benyttes i det vi omtaler som “kognitiv samtaler”. Dette har vist seg å være en effektiv tilnærming i arbeid med endringsprosesser for elever og foresatte.

Vi er dyktige i møte med atferd som utfordrer, skolefravær, mobbing, veiledning i vanskelige saker med mer.

Rammer ved tiltak ved nærskolen, ved skolefravær eller ved opphold i vår alternative opplæringsarena inkluderer en informasjonssamtale med nærskolen, en elev-foresatt informasjonssamtale, svar på skjema vedrørende elevens fungering og ferdigheter, koordinering av eksisterende planverk som for eksempel aktivitetsplan eller IOP, definere samarbeidsperiode, avtale aktuelle ressurser fra Læringsmiljøsenter AS knyttet til samarbeidet i periode med tiltak/opphold samt presisering av etterarbeid.

Ovennevnte defineres i en samarbeidsavtale og følges opp i en sluttrapport etter endt arbeid.

Læringsmiljøsenter AS arbeider på flere nivå som oppsummeres under.

NIVÅ 1

Generelle mål for eleven: Eleven er deltagende i sin egen endringsprosess. Er mer sosial kompetent og er flinkere til å forstå hvordan egen væremåte kan påvirke andre. Han/hun skal mestre plutselige impulser bedre, forstå at å ta imot og utføre beskjeder er til hans/hennes fordel. Forstå at utførte/ikke utførte beskjeder får konsekvenser. Har et stabilt og godt oppmøte på skolen. Eleven bygger gode sosiale nettverk på fritid.

Delmål for eleven kan være jevnlig deltagelse i møter med kontaktlærer, foresatte og veileder/pedagog fra Læringsmiljøsenter. Observasjoner i klassen og overgangssituasjoner. Aktiv trening i kognitive samtaler med og uten kontaktlærer til stede. Trenes på maks to konkrete funksjoner per gang som evalueres med eleven etter utførelse. Lage avtaler veileder/pedagog som evalueres med elev. Delta i AART og SPT gruppe. Eleven bevisstgjøres på alle deltagere i denne planen og at alle deler informasjon. Lage gode planer sammen med elev og foresatte, sette alle tiltak i system for eleven, anerkjenne elevens valg, uttale at Læringsmiljøsenter og nettverket rundt eleven alltid er der på elevens side selv når det er vanskelig.

 

NIVÅ 2

Generelle mål for foresatte: Foreldrene er deltagende i planleggingen rundt deres sønn/datters endringsprosess. Foresatte søker økt håndteringskompetanse og er aktive i elevens endringsprosess. De øver verktøy i forhold til elevens mål og foresatte/skole kommunikasjon. Foresatte og skole sikrer sammen et stabilt og godt oppmøte på skolen eller alternativ arena. Foresatte støtter eleven i å bygge gode nettverk på fritid.

Delmål for foresatte er å snakke opp skolen og Læringsmiljøsenter AS samt bevisstgjøring knyttet til dette. Konkretisering av ulike delmål foresatte øver sammen med eleven på. Delta i møtevirksomheten rundt elevens endringsprosess. Alle evalueringsmøter og fortløpende møter. Foresatte har hyppig og god kontakt med skolen. Foresatte må ønske å forplikte seg til å delta i denne prosessen og støtte eleven.

 

NIVÅ 3

Generelle mål for klassen: Klassen samarbeider bedre og hjelper hverandre i det sosiale samspillet. Klassen følger beskjeder og øver på rutiner. Klassen har et bedre læringsmiljø.

Delmål lages sammen med klassen og kontaktlærer.

 

NIVÅ 4

Generelle mål for klassens foresatte: Foresatte øker egen håndteringskompetanse og øver verktøy i forhold til målene for klassens undervisnings- og læringsmiljø.

Delmål lages sammen med klassens foresatte og kontaktlærer. 

 

NIVÅ 5

Generelle mål for personal ved nærskolen: Personal, for eksempel kontaktlærer o sosiallærer, er deltagende i planleggingen rundt elevens endringsprosess. Personal har økt håndteringskompetanse. De øver verktøy i klasseledelse, klassemøteledelse, konflikthåndtering og foresatte/skole kommunikasjon. De får veiledning i forhold til hovedmål og delmål for de andre nivåene. Det bør samarbeides på trinnivå. Skole og foresatte sikrer sammen et stabilt og godt oppmøte på skolen. Skolen er bevisst på elevens nettverk på andre arenaer.

Delmål for personal er at personal snakker opp skolen (og personal fra Læringsmiljøsenter AS) generelt samt bevisstgjøring rundt effekten av dette. Arbeid med og fokus på holdninger er særdeles viktig. Delta i møtevirksomheten rundt elevens endringsprosess inkludert alle evalueringsmøter og andre aktuelle møter. Personal har hyppig og god kontakt med foresatte. Personal må forplikte seg til å delta i denne prosessen og støtte eleven og elevens nettverk. Skolen dokumenterer avvik. Skolen dokumenterer vold og trusler om vold og følger opp dette iht egne rutiner.

 

NIVÅ 6

Generelle mål for andre tjenester: Andre tjenester, for eksempel barneverntjenesten, pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) eller barn- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP), er deltagende i planleggingen rundt elevens tilbud og endringsprosess.

Kontakt oss gjerne for spørsmål knyttet til faglig tilnærming.